Blog

rachunkowość

Jak odnaleźć się w Nowym Ładzie?

Polski Ład to program społeczno-gospodarczy, który zaproponowany został w maju przez PIS (a dokładniej przez premiera Mateusza Morawieckiego i Jarosława Kaczyńskiego) i od tego czasu wzbudza niemałe poruszenie. Od tamtego czasu trwały konsultacje, omawiano szczegóły poprawek i wprowadzano udoskonalenia. Tak naprawdę ostateczny kształt Polskiego Ładu wciąż nie jest całkowicie sprecyzowany, stąd też wielu Polaków, w tym przede wszystkim przedsiębiorców, nadal ma mnóstwo wątpliwości. O co zatem chodzi w Nowym Ładzie i na czym ma polegać?

Czytaj więcej...

dokumenty

Jakie są zmiany w prawie podatkowo-księgowym w 2021

Wykonywanie zawodu księgowego wiąże się z dużą odpowiedzialnością i obowiązkiem posiadania szerokiej wiedzy i odpowiedniego wykształceniu lub odbytego kursu. Oprócz tego księgowy musi również być na bieżąco ze zmianami w prawie podatkowo-księgowym, śledząc zmiany, korzystając wyłącznie ze sprawdzonych i rzetelnych źródeł. W dzisiejszym wpisie omówimy, jakie zmiany w prawie podatkowo-księgowym zaszły w 2021 roku i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej...

audyt podatkowy

Na czym polega audyt podatkowy?

Prowadzenie firmy wiąże się z koniecznością regulowania zobowiązań podatkowych. To jedna z trudniejszych kwestii, które wymagają wiedzy oraz doświadczenia, a także stałego śledzenia zmieniających się przepisów. O błędy podatkowe nietrudno, jednak ich popełnienie może wiązać się z poważnymi problemami. Wyjaśniamy, na czym polega audyt podatkowy, kiedy go przeprowadzić i z jakimi korzyściami wiąże się to rozwiązanie.

Czytaj więcej...

VAT

Podstawowe informacje o podatku VAT

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy z nas musi płacić podatki. Niektóre dotyczą osiągniętych dochodów, inne otrzymywanych spadków i darowizn, a jeszcze inne towarów i usług. Jednym z bardziej problematycznych zobowiązań podatkowych jest podatek VAT. Wyjaśniamy ważne kwestie dotyczące jego płatników oraz podpowiadamy, jak uniknąć popełnienia błędów dotyczących rozliczania podatku VAT.

Czytaj więcej...

księga przychodów i rozchodów

Z jakich elementów składa się księga przychodów i rozchodów?

Każda działalność gospodarcza wiąże się z koniecznością prowadzenia księgowości i zgodnego z przepisami rejestrowania wszystkich zdarzeń gospodarczych, w jakich uczestniczy firma. Podstawowymi celami prowadzenia księgowości jest zapewnienie możliwości ustalenia podstawy opodatkowania dzięki uwzględnieniu uzyskiwanych przychodów oraz kosztów z nimi związanych, a także dostarczanie informacji o kondycji finansowej firmy oraz pozwalanie na efektywne zarządzanie finansami. 

Czytaj więcej...

pełna księgowość

Jakie są różnice między księgowością pełną i uproszczoną?

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy w naszym kraju. Decydując się na założenie działalności gospodarczej, mamy do wyboru dwie formy księgowości. Możemy wybrać księgowość pełną albo uproszczoną. Większe firmy, a także małe jednoosobowe działalności gospodarcze, których przychód w danym roku podatkowym osiągnął pewien pułap, są zmuszone do prowadzenia księgowości pełnej, dlatego nawet jeśli na początku nie zamierzamy się na nią decydować, warto poznać różnice między tymi dwoma formami księgowości.

Czytaj więcej...

sprawdzanie rozliczeń

Jak wyprowadzić firmę z zaległości księgowych?

Prowadzenie księgowości jest konieczne przy prowadzeniu firmy działającej w każdej przewidzianej przez przepisy formie prawnej. „Duże” przedsiębiorstwa na ogół są zakładane jako spółki prawa handlowego, co sprawia, że są zobowiązane do prowadzenia pełnej księgowości w oparciu o Ustawę o rachunkowości. „Mniejsze” – np. jednoosobowe działalności gospodarcze lub spółki cywilne – mogą wybierać różne uproszczone formy księgowania. W takim przypadku w grę wchodzi Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych lub Ewidencja przychodów w przypadku płacenia podatku ryczałtowego.

Czytaj więcej...

księgi rachunkowe

Podstawowe zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

Każda działalność biznesowa wymaga założenia i uzupełniania odpowiedniej dokumentacji księgowej, która umożliwi rejestrowanie wszystkich zdarzeń gospodarczych. Gromadzone dane są niezbędne przy dokonywaniu rozliczeń podatkowych, korzysta się z nich również przy zarządzeniu przedsiębiorstwem, analizując za ich pomocą bieżącą sytuację firmy i tworząc plany na przyszłość. W zależności od formy prawnej przedsiębiorstwa oraz skali, w jakiej ono funkcjonuje, możliwe są różne sposoby prowadzenia ksiąg rachunkowych – księgowość pełna lub uproszczona w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów, albo ewidencji ryczałtowej. Przekonajmy się, kiedy niezbędne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych, zobaczmy, co one obejmują oraz sprawdźmy, jakie są najważniejsze zasady z nimi związane.

Czytaj więcej...