Jakie są zmiany w prawie podatkowo-księgowym w 2021

Wykonywanie zawodu księgowego wiąże się z dużą odpowiedzialnością i obowiązkiem posiadania szerokiej wiedzy i odpowiedniego wykształceniu lub odbytego kursu. Oprócz tego księgowy musi również być na bieżąco ze zmianami w prawie podatkowo-księgowym, śledząc zmiany, korzystając wyłącznie ze sprawdzonych i rzetelnych źródeł. W dzisiejszym wpisie omówimy, jakie zmiany w prawie podatkowo-księgowym zaszły w 2021 roku i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czym jest Slim VAT i estoński CIT?

Każdego roku w prawie podatkowym zachodzi szereg zmian. Właśnie dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na korzystanie z usług księgowych świadczonych przez biuro rachunkowe, ponieważ wówczas nie muszą się martwić o to, że przeoczą istotne zmiany. Jedną ze zmian wprowadzonych w 2021 roku jest Slim VAT. Jest to pakiet uproszczeń podatku VAT dla podatników, które przynoszą korzyści dla wielu przedsiębiorców. Dzięki Slim VAT właściciele firm mogą przede wszystkim przedłużyć możliwość odliczenia VAT (dotyczy firm, które rozliczają VAT miesięcznie).

Co więcej, nie mają też obowiązku potwierdzania faktury korygującej in minus. Z początkiem stycznia 2021 roku przedsiębiorcy, którzy płacą podatek CIT, mogą skorzystać z tak zwanego estońskiego CIT-u. Jest to kolejny przywilej dla spółek, ponieważ nie muszą od razu płacić podatku od tego, co zarobiły. Muszą to zrobić, jeżeli będą chciały wypłacić zysk w formie dywidendy.

Pracownicze Plany Kapitałowe i zniesienie ulgi abolicyjnej

Kolejną istotną zmianą zarówno dla przedsiębiorców, jak i biur rachunkowych są Pracownicze Plany Kapitałowe. Właściciele firm i pracownicy wiedzieli o nich już wcześniej, jednak z początkiem 2021 roku stały się obowiązkowe dla wszystkich przedsiębiorców, w tym również tych, którzy zatrudniają jednego pracownika.

Jest to sposób na gromadzenie oszczędności, które są pobierane od pracodawcy, pracownika oraz od państwa – pracodawcy płacą 1,5% wynagrodzenia pracownika, natomiast pracownicy 2% wynagrodzenia brutto. Kolejna zmiana jest niekorzystna dla osób pracujących za granicą. Mowa tutaj o zniesieniu ulgi abolicyjnej. Dotychczas było tak, że dzięki niej osoby pracujące w niektórych krajach mogły uniknąć podwójnego opodatkowania, natomiast po zmianach, będą go musiały zapłacić w kraju, w którym pracowały oraz w Polsce.