Podstawowe informacje o podatku VAT

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy z nas musi płacić podatki. Niektóre dotyczą osiągniętych dochodów, inne otrzymywanych spadków i darowizn, a jeszcze inne towarów i usług. Jednym z bardziej problematycznych zobowiązań podatkowych jest podatek VAT. Wyjaśniamy ważne kwestie dotyczące jego płatników oraz podpowiadamy, jak uniknąć popełnienia błędów dotyczących rozliczania podatku VAT.

Podatek VAT w teorii

Zgodnie z definicją: podatek VAT to podatek od towarów i usług, który dotyczy zarówno sprzedawców, jak i nabywców. Podatek ten doliczony jest do większości transakcji kupna-sprzedaży, co oznacza, że płacimy go m.in. podczas codziennych zakupów spożywczych. W przypadku sprzedawców towarów i usług jest on doliczany na każdym etapie produkcji, co ma wpływ na cenę towaru. VAT doliczany jest zawsze, gdy etap produkcji uwzględnia jakąkolwiek wartość dodaną. Wyróżniamy dwa rodzaje podatku VAT, czyli podatek naliczony i należny.

Czym jest VAT naliczony?

VAT naliczony to podatek bezpośrednio związany z zakupem. Dotyczy on większości nabywców towarów i usług. Płacą go przedsiębiorcy oraz konsumenci, bo jest on doliczany do wartości zakupionych produktów zgodnie z obowiązującą matrycą stawek VAT, które wynoszą 5%, 8% i 23%.

Czym jest VAT należny?

Podatek VAT należny to podatek od sprzedaży towarów i usług. Zostaje on naliczony w momencie wystawienia faktury i musi zostać zapłacony do US. Jego kwota jest równa kwocie VAT naliczonego dla nabywcy towarów i usług. W przypadku sprzedawców istnieje możliwość odliczenia podatku VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami. Nie każda sprzedaż związana jest z naliczeniem podatku VAT. W przypadku podatku VAT można skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, które obejmuje m.in. przedsiębiorców o przychodach rocznych poniżej 200 000 zł, o ile spełniają oni określone ustawą o VAT warunki, a także zwolnienia przedmiotowego, które obejmuje m.in. usługi z zakresu opieki medycznej.

Jak prawidłowo rozliczać podatek VAT?

Konsumenci nie muszą się martwić rozliczaniem podatku VAT. Obowiązek ten spoczywa na sprzedawcach i musi być wypełniany w rzetelny sposób. Z tego względu rozliczanie podatku VAT oraz prowadzenie niezbędnej dokumentacji najlepiej powierzyć profesjonalistom, czyli śledzącym na bieżąco zmiany w przepisach pracownikom biura rachunkowego.